Monty Roberts
Az igazi suttogó.
A könyv elmeséli, hogyan tanult meg hallgatni a lovakra, és áttörnie azt a kommunikációs falat amelyet fajunk, az ember természetes jellemzői emeltek közénk.
1934. május 14-én született, a kaliforniai Salinasban, A salinasi rodeó-versenypályán, és itt is nőtt fel.
Még egy éves sem volt, máris órákat töltött a nyeregben anyja előtt, aki így adta a lovaglóleckéket.
Első lovát, Gingert két éves korában kapta.
Apja hamar felfigyelt rá, hogy lovasképességei jobbak az átlagosnál. Három évesen már tetszése szerint irányította a lovat ügetésben, vágtában, menet közben is meg tudta csinálni a szárváltást, és könnyedén vezette lovát nyolcas alakú körben.
Apja úgy vélte, saját javára fordíthatja fia képességeit. Szinte minden környékbeli lovasbemutatóra benevezte, csaknem minden hétvégén versenyeznie kellett, és Ginger hátán már négyévesen győzelmet aratott a salinasi ifjúsági versenyen.
--
Apja lovakkal való bánásmódjára a "hagyományos" szó a legmegfelelőbb, ami azt jelenti, kegyetlen volt. A módszert kizsákolásnak nevezik. A lényege az volt, hogy megtörjék a lovak akaratát, és elvegyék a kedvüket az ellenállástól. Ezután felkötötték a lábukat, és úgy ismét végigcsinálták a kizsákolást. Ha a ló ellenállt, ostorozni kezdték. Aztán nyerget tettek rájuk. Ha a ló ellenállt, kizsákolták, ostorozták, tovább bántalmazták. Összezavarták és bántották a lovakat, amelyek legtöbb esetben nem csak lelki, de testi sérülést is szereztek. Ha bármilyen ellenállást tapasztaltak később a lovaglás során, felkötötték a lábukat, és ostorozták őket. teljesen elpusztították a lovak küzdőszellemét.
a lovak betörése így legalább három hétig tartott.
Monty már gyerek korában sem nézte jószemmel ezeket a kegyetlenségeket.
14 évesen egyedül kiment a Nevada vad fennsíkjaira, hogy tanulmányozza a lovakat. Hetekig követte a ménest , napokon át feküdt, és figyelte őket. Itt lett figyelmes a jelekre, és döbbent rá azokra a dolgokra, amelyekből később kialakította a csatlakozást.
Miután hazament folytatta a lovak viselkedésének tanulmányozását. A telep egy távolabbi körkarámjába vitte a lovakat, és megkezdte az ismerkedést. Eleinte nem tett más, csak követte őket. Állandóan. Igyekezett elérni, hogy a lovak közelebb engedjék őt magukhoz, bár valójában ő maga sem tudta, mit csinál, de a harmadik nap érszevette, hogy az egyik ló követni kezdte. Akárhova ment, a herélt ott volt a nyomában. Hihetetlenül meglepte ez a felfedezés, és mégjobban meglepődött, amikor a herélt hagyta, hogy nyerget tegyen a hátára.
Ekkor azonnal apjához rohant, és elhívta, nézze meg ő is, mi történek. Kezdetben csak bevitte a heréltet a karámba, és csak tébláboltak ide-oda. A végén már ott állt mellette, és óvatosan a hátára helyezte a nyerget.
A várt csodálkozás, és büszkeség azonban elmaradt. Apja ordítva rontott be a karámba, és dühödten ütlegelni kezdte Montyt egy méteres láncdarabbal. Azt hitte, a pokol műve az egész.
Monty dühös és csalódott volt. Ez jó bizonyíték volt arra, hogy erőszakkal nem lehet tiszteletet, és hűséget ébreszteni. Emellett megfogadta, hogy soha nem mutat meg semmit apjának amit a lovak elindításával kapcsolatban tapasztalt.
----
Monty Roberts
ÉLETESZMÉI
A jó tréner meghallja, mit mond neki a ló. A nagy tréner azt is meghallja, amit csak suttog.
---
Sokan néznek, de csak kevesen látnak.
---
Ha egy ló el akar távolodni, akkor ne kis távolságra küldd el, hanem messzire!
---
Tedd könnyűvé számára, hogy helyesen cselekedjen, és nehezítsd meg a helytelen tetteket!
---
Mindig arra törekedj, hogy a lovad a legkisebb ellenállás útját válassza! Ezután hagyj nyitva számára egy utat, amelyen áthaladhat- hogy így a legkisebb ellenállás útja abba az irányba vezessen, amerre irányítani szeretnéd!
---
Nem az a nagy tréner, aki rá tudja venni a lovat arra, hogy megtegen valamit. A nagy tréner arra veszi rá a lovat, hogy meg akarja tenni azt a valamit.
---
Az erőszak soha nem az áldozat, hanem az erőszak elkövetőinek érdekeit szolgálja.
---
Tanítás nincs, csak tanulás.
---
Mindenkinek joga van hibázni.
---
Aki mer, az nem is nyer.
---
Az tanárnak az a dolga, hogy olyan környezetet teremtsen, amelyben a diák tanulhat.
---
Ha valaki tanulni akar, hagyd békén! Ha a tanulás folyamata nullától tízig terjed, akkor a nullától egyig tartó szakasz a legfontosabb.
---
Mindenkinek vállalnia kell a felelősséget a tetteiért és azok következményeiért!
---
A fű nem fut el a ló elől. Soha ne használj élelmet jutalmazásra!
---
Senkinek nincs joga azt mondani neked, hogy ezt meg kell tenned!
---
A lovak is beszélnek... csak oda kell figyelni rájuk!
---
A ló igazi menekülő állat. Ha a vele való kapcsolat során nyomást gyakorolnak rá, szinte biztos, hogy inkább a menekülést választja, és nem a harcot.
---
A trénernek egy pillanatra sem szabad megfeledkeznie arról, hogy a ló nem tud rosszat tenni, és hogy a ló összes cselekedete -különösen a fiatal, indítatlan lóé- minden valószínüség szerint a tréner tetteinek következménye!
---
A lovak kiszámítható, megfigyelhető és hatékony nyelven beszélnek. Nyelvük, amelyet ln Equusnak nevezek, azonban nem szóbeli nyelv.
---
A lovak betanítása során a legfontosabb eszköz a kéz, mely a kantárt fogja. Nekem Equus volt a tanítóm, a barátom, és a kenyérkeresőm-bárki másé is lehet.
---
Törekedj az egyszerűségre! Az a legjobb! |